Unaprjeđenje poslovnih procesa

Što je to poslovni proces?

Poslovni proces je svaka radnja koja se događa u tvrtkama za cilj da isporuče neku vrijednost. Proces obavljaju ljudi ili strojevi. Svaki proces se sastoji od više koraka. Koraci procesa su najmanje radnje koje je potrebno izvršiti da bi prešli na slijedeću radnju ili završili proces.

Primjeri procesa mogu biti:

  1. Od Web narudžbe proizvoda do isporuke tog proizvoda kupcu
  2. Od ideje do realizacije nekog produkta
  3. Od ulaska robe na skladište do izlaska robe sa skladišta
  4. Od zaprimanja fakture do plaćanja fakture
  5. i svaki drugi u vašim tvrtkama

Zašto bi unaprjeđivali poslovne procese?

Procesi su srž svakog poslovanja. Bez obzira čime se vaša tvrtka bavi, imate jedan ili više procesa koji zajedno čine vaše poslovanje.

Ako to poslovanje smjestimo na tržište gdje se susrećete sa konkurencijom, najbolja tvrtka nije ona koja ima najbolji produkt, nego najbolje procese oko tog produkta. Čak ne trebaju biti najbrži, ni najkraći procesi, nego dobro usklađeni i konstantno preispitivani da li se može bolje.

Ne želim ulaziti u sustave upravljanjem kvalitete jer se time niti bavim niti je ovaj tekst namijenjen za tu temu, no svi takvi sustavi, od ISO 9000 nadalje imaju za cilj kontrolu i unaprjeđenje procesa. Jedino što ih razlikuje su tipovi procesa. Neki procesi se bavi sigurnošću, neki se bave standardizacijom, no niti jedan od njih se ne bavi unaprjeđenjem poslovanja. Niti jedan od njih vam neće otvoriti nova tržišta i omogućiti rast tvrtke samo zato jer ih imate.

Unaprijediti proces znači uložiti dovoljno energije da se ispita da li je taj proces uopće potreban, može li se skratiti ili pojednostaviti, može li se obaviti na drugačiji način, sa manje troškova, manje koraka, većoj zaradi na njemu, ili možemo li čak i bez njega.

Procese unaprjeđujemo samo zato da bi ostali konkurentni na tržištu ili postali bolji od konkurencije. Procese unaprjeđujemo i zato da nam zaposlenici koji rade sav taj posao budu zadovoljniji na poslu. Ako su zaposlenici zadovoljniji, zadovoljan je i kupac, a to znači bolje poslovanje.

Što ako ne unaprjeđujemo poslovne procese?

Glavni resurs na svijetu nije novac, nafta, zlato, bitcoin,…, nego vrijeme. Ako se kroz vrijeme ne mijenjamo dovoljno brzo, zaostajemo i na kraju nestajemo. To vrijedi za svaku tvrtku, svaki živi organizam, svaku osobu. Ukoliko ne pratite promjene na tržištu i dovoljno brzo se mijenjate, bankrotirat ćete.

Kao primjer mogu navesti autoindustriju. Davne 2003 godine kompletna autoindustrija je bila bazirana na motorima sa unutarnjim sagorijevanjem, sa par izuzetaka u hibridnom svijetu kao što je Toyota. Njemački dio autoindustrije je zadnjih 100 godine predvodnik u razvoju auto tehnologije. Ima i dobrih primjera u Francuskoj i Engleskoj, no Njemačka je i dalje veća od svih njih zajedno po broju proizvedenih automobila u Europi.

Iako me apsolutni brojevi ne zanimaju, dobro je znati da jedan benzinski motor ima preko 3000 povezanih dijelova i da je proizvodnja tih motora dovedena do savršenstva od 1876 godine od kada je izmišljen od strane g. Otta u Njemačkoj. Ako ste tada pitali Njemačkog inženjera da li može napraviti bolji auto, on bi se vjerojatno bazirao na boljem dizajnu, boljim materijalima i boljem benzinskom ili dizelskom motoru.

Zašto 2003. godina? Te godine pokrenuta je tvrtka Tesla Motors Inc koja je radila na malom prototipu električnog auta. Par godina kasnije Elon Musk je kupio tu tvrtku i preobrazio ju u jednu od najvećih proizvođača električnih auta.

Jako dugo godine Njemačka auto-industrija je usavršavala svoje procese u tvornicama, no nikad nisu mislili masovno proizvoditi električne aute. Zašto? Pa kupci su masovno kupovali njihove postojeće aute (i dan danas kupuju) i zahtijevali su bolje, brže, jače, šparnije i jeftinije aute. Njihovi inženjeri su im dali baš to.

Kada je Tesla došla na tržište, napravila je auto koji po svojim performansama bila u rangu Njemačkih krstarica, no potpuno na struju te dosegom od preko 600 kilometara što je značilo i veliku mobilnost kao u običnim autima.

Tada se desila prekretnica. Kupcima su se počeli sviđati električni auti. Brzi su, jeftini za održavanje, a i cijenom se polako spuštaju na prihvatljivu razinu. Njihova prodaja počela je remetiti planove Njemačke auto industrije. Da li se i dalje držati starih procesa da im auti budu inženjerski bolji i riskirati budućnost? Ili prihvatiti trendove i mijenjati se?

Godine 2020 kompletna Njemačka autoindustrija je počela standardno nuditi električne aute. Trebalo im je 18 godina da shvate trendove na tržištu, i počnu mijenjati svoje procese. To su učinili kako bi i 2030 godine bili kompetentni na tržištu.

Ako sličnu filozofiju primijenimo na svako poslovanje i stavimo u domenu vremena. Ako danas ne počnete mijenjati svoje poslovanje, za 10 godina nećete postojati.

Što je potrebno da bih počeo mijenjati svoje procese?

Kao prvo, CEO kompanije mora znati da bez obzira kako mu posao ide, da će u nekom trenutku to prestati i prihodi će padati. I zato se kompanija stalno mora pripremati na taj trenutak.

Ako CEO to zna, on mora dati resurse da se počne raditi na analizi. Resursi su najam stručnjaka, kao što je DProgres, ili formiranje internog tima koji ima taj zadatak.

Analize mogu biti:

  • Analitika postojećih procesa i nalaženje načina kako ih unaprijediti
  • Analitika komapanije unutar tržišta i definiranje novih poluga za razvoj poslovanja, kao npr novi produkt ili novo tržište spostojećim produktom.

Započnite promjenu. Sada!